نظریه سه حلقه ای سعادت و سلامت
از نظریات حمید رجایی است
این نظریه بطور خلاصه می گوید: «برای نیل به سعادت و سلامت باید سه حوزه را با هم تدبیر و بهینه کرد، چرا که این سه حوزه تمام وجود و شوون آدمی را در برگرفته و بر هم تاثیر متقابل دارند. با مدیریت و تدبیر درست این سه حوزه، آدمی با لطف الهی، مشمول رحمت و امداد خداوند میشود و از سعادت و سلامت دنیا و آخرت بیشتر بهره میبرد.»
این سه حوزه عبارتند از:
الف)حوزه ناسوت
ب)حوزه ذهن و روان
ج) حوزه قلب و عالم مثال
حوزه ناسوت، همان عالم ماده است که از مواد عنصری تشکیل یافته و از جسم ما آغاز میشود و تا همه شرایط مادی و پیرامون ما چون خوراک، پوشاک، مسکن، شهر وتا شرایط زیست محیطی و منطقه جغرافیایی زیستگاه ما ادامه مییابد. در واقع، هر آنچه در این عالم میتواند در ما تاثیری بگذارد را شامل میشود. حلقه ناسوت در تعریف ما، کلیه شرایط مادی ماست به همین مفهوم.
حوزه ذهن و روان، عبارت است از همه شرایط و اوضاع ذهنی و روانی ما، مثل اینکه چه میزان اعتماد به نفس داریم، واقع بینی و خوشبینی و مثبت اندیشی ما، در مقابل منفی بودن و افسردگیمان، چقدر است، ترس و دلهره چقدر بر امور ما اعمال قدرت میکند، توانمندی های خدادادمان را چقدر قبول داریم و مانند آن. در واقع حوزه ذهن و روان در اصطلاح ما هم شامل مباحثی است که وضعیت باورهای دینی ما را بررسی می کند و هم شامل آن دسته مباحثی است که یک روانپزشک یا روانشناس به آن علاقه مند است. تعبیر ذهن و روان در اینجا با مفهومی که در متعارف کاربرد دارد، قدری متفاوت است و بر این مطلب ایرادی نیست.
حوزه قلب و عالم مثال، همان است که در واقع شاکله معنوی و ملکوتی ما را می سازد. همان قبر برزخی ماست که مختصاتی برابر(بلکه عین) شاکله نیات ما و نیز حاصل ملکوتی اعمال قلبی و جوارحی ماست. همان قبر مثالی ماست که ما پس از مرگ وارد آن میشویم که یا روضه و باغی از بهشت است یا گودالی از دوزخ.( از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «القبر اما روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النیران»؛ «قبر آدمی یا باغى از باغهاى بهشت یا حفرهاى از حفرههاى دوزخ است».بحارالانوار، ج شش ، ص دویست و پنج)
مطلب مهم در این نظریه این است که این سه حوزه بشدت بر هم تاثیر همکنشی و متقابل دارند و توفیق یکی با توفیق دیگری غالبا (و نه همیشه) توأم است. سلامت و صحت حوزه ناسوت بر حوزه ذهن و روان موثر است و بالعکس. همچنین سلامت و نورانیت حوزه ملکوت و قلب با دو حوزه دیگر در تعامل است.مثلا برخی بیماری ها و نارسایی های جسمی چون کم خونی، سوء تغذیه، پرخوابی و تنبلی، پرخوری و افراط در شهوات، زندگی بدور از طبیعت و آب و سبزه و مانند آن (حلقه ی ناسوت) می تواند در نظام ذهن و روان و نیز ملکوت ما اختلال ایجاد نماید. گو اینکه خدا ناباوری یا ناخود باوری، پریشان ذهنی،ترسو بودن، افسردگی و مانند آن (حلقه ذهن و روان) نیز می تواند نظام ناسوت و ملکوت را به هم ریزد. همچنین کرده های بد و گناهان ، تضییع حق الله یا حق الناس بویژه والدین و ارحام که در عالم قبر مثالی ما تمثل یافته و هم اینک از وجود دارد (حلقه ملکوت یا قلب) بر عالم ناسوت و روان ما موثر می افتد.
↵برای مطالعه ی فراتر اینجا را بخوانید.
↵در مورد دانش زندگی نیز بخوانید.
Visits: 189
سلام اعم از آن است.